SEO

Sökmotoroptimering för företag som är måna om sin digitala närvaro!

Sökmotoroptimering

Smaken är som baken, vissa föredrar sociala medier och andra köpa annonser. Sökmotoroptimering bör vara prioriterat för de företag som vill leva länge. Denna typ av marknadsföring är en långsiktig investering där man jobbar både on page (På din hemsida) och off-page (utanför din hemsida), mer om detta kommer vi till.

SEO kriterier

När man jobbar med SEO handlar det mer eller mindre om att följa Googles riktlinjer om hur en hemsida bör vara optimerad samtidigt som man självklart måste ta hänsyn till att göra hemsidan användarvänlig. Idag ställer Google mer än 2000+ kriterier, och att följa alla dem skulle ta en oändlighet. Därför är det viktigt att prioritera och uppfylla de allra viktigaste elementen.

Vilka delar ingår i SEO?

Icon

Sökordsanalys

Identifiera potentiella sökord som används i din bransch. Det sökord du tror är rätt kan visa sig vara fel.

Icon

On - Page

On page – Allt som sker på din hemsida. Viktiga element du måste ta hänsyn till för att synas på Google.

Icon

Off - Page

Off page – Motsatsen till on-page. Här läggs mycket fokus på länkar från andra sidor som pekar till din sajt!

Icon

Analys

Att analysera data med hjälp av olika verktyg är minst lika viktigt som allt annat. Vi hjälper dig naturligtvis.

On page

Som tidigare nämnt är on-page allting som händer och sker på din hemsida. Här nedan kommer vi nämna några av de viktigaste punkterna som Google tar hänsyn till som du bör fixa omedelbart om det saknas.

Page Title

Page titel berättar för både Google och besökaren vad just denna sida på sajten handlar om. Viktigt att tänka är att den får inte överskrida 61 tecken, och helst ska den längre än 40. Något annat som är oerhört viktigt är att få med ditt sökord i Page titeln, och sökordet ska vara nyckelordet för sidan.

Textinnehåll

Om din hemsida inte innehåller informativ och text, eller text överlag kommer Google få väldigt svårt att förstå vad din hemsida sida handlar om och vilka nyckelord du valt att fokusera på. Hur mycket text en sida ska innehålla kan variera från hemsida till hemsida, men se till att ha minst några hundra ord. Se till att dina rubriker är attraktiva, men även styckeindelningen.

Rubriker

Tilltalande och attraktiva rubriker är ytterligare en viktig faktor. Inkludera sökorden i dina rubriker samtidigt som dem bör väcka ett intresse för att läsa vidare. Om dina rubriker är längre än ett ord så försök placera ditt nyckelord i början av rubriken. Rubrikerna är fördelade mellen H1-H6, var noga med att endast placera en H1-rubrik per sida.

URL struktur

Till att börja med vill vi berätta att en url är innehållet i webbläsaren, exempelvis www.vetomedia.se/seo. Exemplet vi gav är även en bra struktur på hur en url ska se ut om vi leker med tanken att hemsidan handlar om SEO. Försök håll den kort och inkludera ditt sökord även i urlen.

Alt-tag

Google kan dessvärre inte se dina bilder, däremot kan de läsa av bilderna. Därför är det viktigt att du döper alla dina bilder och det gör du genom att skriva en text till din bild, kan även kallas alt-tag. När vi ändå skriver om bilder vill vi passa på att berätta för dig att separera texter med bilder för, det kan leda till att dina texter får en skjuts i rätt riktning om bilderna är relevanta till texten.

Off-page

När man pratar om off-page handlar det framförallt om länkar. Länkar är något som har en stor betydelse för att synas på Google och vad det innebär ska vi förklara. En länk handlar om att en annan hemsida länkar till din hemsida, för att förklara ännu tydligare innebär det att en annan sajt rekommenderar din site. Ju fler som rekommenderar din hemsida desto bättre resultat. Däremot är inte alla länkar bra, så var väldigt noga med vilka länkar ni skaffar till er hemsida.

Länkar

En bra länk är en länk från en hemsida som har många besökare och som är relevant. Lek med tanken att du säljer medicin på din hemsida och får en länk från en hemsida som säljer alkohol. Ni förstår att budskapet krockar, och det ser Google. Så se därför till att alltid bygga relevanta, Svenska länkar (om din verksamhet är verksam i sverige).

Frågor & Svar om SEO

SEO fungerar genom att optimera sin hemsida utifrån Googles kriterier och riktlinjer.

SEO är en typ av marknadsföring. Det handlar om att ta en sån hög position som möjligt på Google vid en sökning på ett nyckelord.

Det beror helt och hållet på vilken byrå du anlitar och vilket jobb som ska utföras. Vi tar gärna fram ett kostnadsförslag till dig.

SEO är något alla aktörer  bör implementera i sina verksamheter om de vill synas online!

SEO checklista

Här nedan kommer en kort checklista som du kan tänka på om du är nyfiken att implementera SEO i din verksamhet.